..FIAT!..

Mary said, “Behold, I am the handmaid of the Lord; let it be done to me according to your word.” (Luk 1:38)
“Sesungguhnya aku ini adalah hamba Tuhan; jadilah padaku menurut perkataanmu itu.” (Luk 1:38)

Shalom semuanya, hari ini aku mahu bicara tentang ibu rohaniku, ibu rohani seluruh manusia. Ramai yang mencintai dia, ramai juga yang membencinya, cemburu dengannya, berjauh hati dengannya? mungkin ada juga ya..😊  Bonda Maria satu-satunya perawan dan ibu, kaki yang memijak kepala ular itu miliknya, permusuhan dengan si ular tua itu, ini dia pemenangnya; BONDA MARIA YANG TIDAK BERCELA 💘

FIAT! in Latin; Let it be in English; Jadilah padaku in Indonesian

Bonda Maria sebentar tadi membawa aku [ya, secara rohani tiada yang mistik 😇] menjelajah kisah dia bertemu dengan Malaikat Gabriel. Saat St Gabriel memujinya sebagai wanita yang dikaruniai dan dipilih Tuhan untuk menjadi Bonda Allah, jawapan gadis manis ini adalah "..JADILAH PADAKU MENURUT PERKATAANMU ITU."
Dalam FIAT pertama ini, dia sangat bersuka cita. Hinggakan dia meredah pergunungan menuju kota Yehuda untuk bertemu Elisabet. BUKAN untuk memastikan betul atau tidak Elisabet yang dikatakan mandul itu telah mengandung bulan yang ke-6. Dia datang untuk BERKONGSI suka citanya bersama sanaknya itu; yang juga penerima BERKAT MUKJIZAT Allah. Di sini dia dipanggil sebagai IBU TUHAN oleh Elisabet melalui Roh Kudus yang memenuhinya. Bonda Maria melagukan pujian dan suka citanya dalam MAGNIFICAT 💞

FIAT yang terakhirnya adalah tujahan pedang penderitaan ke-7 di hatinya. Sesuatu yang luar biasa bagiku dapat menjelajah semua ini hari ini. 

Kesimpulannya, FIAT pembukaannya penuh suka cita yang kudus; FIAT penutupnya adalah kedukaan yang kudus. Keduanya saling melengkapi untuk mencapai KEMENANGAN DALAM RENCANA ALLAH YANG KUDUS.

*Saudara/i terkasih, rasanya ini adalah kesaksian ringkasku tentang Devosi 7 Duka Maria. Di hujung tulisan baru kusedar. Terpujilah Allah selama-lamanya.

God bless all 💝

Comments

Popular posts from this blog

Sinar Kemuliaan

Sirakh 2:1-18

Mazmur 8:2-9 [Psalm 8:2-9]