Perlengkapan Rohani .. Efesus 6:12


[Sebab kita berjuang bukannya melawan manusia, melainkan melawan kekuatan segala setan-setan yang menguasai zaman yang jahat ini. Kita melawan kekuatan roh-roh jahat yang menguasai ruang angkasa.]


Saya mendapati semakin sukar untuk mengampuni orang yang menyakiti hati kita, dan mengampuni diri sendiri yang sudah melukai hati orang lain.
Kelemahan dan kekurangan orang lain sangat sukar untuk diterima akal. Pelbagai persoalan timbul dalam benak..;

"Mengapa berbohong? Mengapa menghakimi? Mengapa menyimpan persepsi negatif terhadap orang lain?  Mengapa menyakiti hati orang lain dengan menyangka itu suatu gurauan? Mengapa berfikir semua orang berfikiran yang sama seperti mereka? Mengapa berlagak sombong seperti lebih tahu dari semua orang? Mengapa menganggap orang lain remeh dan diri sendiri lebih hebat? Mengapa..?"

Semua yang dilakukan adalah kesia-siaan semata-mata. Manusia memang mementingkan diri sendiri dan selalu hilang pertimbangan, tetapi Tuhan selalu ada ..

Semua peristiwa ini melukakan dan menyeksa batinku..dan seringkali aku berfikir adakah begini rasanya bila Dia memikul bebanan dan dosa-dosaku.. Dia tidak mengalihkan mukanya ketika ditampar dan diludahi.. pertanyaan yang sia-sia tidak disambutNya dengan jawapan, kerana DiriNya adalah nyata jawapan yang jelas dan benar.. yang Kudus datang dari Allah.

Perjuangan melawan nafsu kedagingan yang selalu ingin menguasai jiwa tidak akan berakhir sampai akhir zaman.. yang pastinya ialah, perjuangan ini bukan perjuanganku sendirian; tetapi perjuangan bersama Dia .. dari awal sudah termeterai permusuhan itu, namun kemenangan selalu berada di pihak yang benar.. kemenangan tetap berpihak kepada mereka yang tetap bertahan sehingga ke akhirnya.

BersamaMu Yesus, aku pasti mampu. 
Yesus, aku percaya kepadaMu.

Comments

Popular posts from this blog

Sinar Kemuliaan

Sirakh 2:1-18

Mazmur 8:2-9 [Psalm 8:2-9]