..Siapa DIA di hatiku..

Lalu Yesus bertanya kepada mereka : 
"Tetapi apa katamu, siapakah Aku ini?" 

 Semalam hati tersentuh dengan suatu situasi... terlintas ayat "..siapakah Aku ini bagimu..?" 

Saya mengimbau pengalaman peribadi dan melihat persekitaran sahabat, keluarga dan orang sekeliling.. saya langsung bertanya soalan yang sama pada diri sendiri.. siapakah DIA di hatiku??? 

Seringkali mendengarnya dalam homili mingguan, seminar, kesaksian ..etc.. adakah saya sudah dapat menjawabnya dengan jujur??

Siapakah DIA...?
~ Adakah  hanya sebatas Sahabat masa dukaku..?
~ Adakah hanya sebatas Penolong ketika saya memerlukan...?
~ Adakah cuma sekadar Kekasih yang sering ada saat saya dikecewakan...?
~ Adakah cuma sekadar Juruselamat yang memberikan dirinya untuk saya... dengan saya yang melihatnya "..itu memang pekerjaanMu.. memang Kau mesti mati untukku..!!"

Jadinya bila saya...
- Merasa diri lemah dan bodoh di hadapan orang lain..
- Merasa malu di hadapan orang lain yang seolah-olah tahu dosaku..
- Merasa tidak mampu mendaki gereja untuk mendengar sabdaMu..
- Merasa ditolak oleh semua orang..

MESTIKAH SAYA MENINGGALKAN ENGKAU DAN MENCARI SAHABAT BARU.. MENCARI PENOLONG YANG BARU.. MENCARI KEKASIH YANG BARU.. atau.. MENCARI JURUSELAMAT YANG LAIN (..yang tidak pernah akan ada selain Engkau)...??

Yang akan...
* Melakukan segala permintaan saya..
* Mengutamakan rasa hati saya...
* Mengutamakan keinginan saya lebih dari segalanya...

Tidak mungkin begitu... Allah saya yang SATU, KUDUS, dan MULIA... selamatkan kami dari kejahatan besar ini ya Allah... kejahatan berpaling dariMu yang adalah sumber KESELAMATAN, KEHIDUPAN, KEBENARAN.. selamatkan kami ya Allah...

SIAPAKAH DIA DI HATIKU...?
YA, DIA HANYALAH YESUS... SOSOK YANG SANGAT KERDIL NAMUN "..SEGALA SESUATU DIJADIKAN OLEH DIA DAN TANPA DIA TIDAK ADA SUATUPUN YANG TELAH JADI DARI SEGALA YANG TELAH DIJADIKAN.."

+ Jangan mencintai DIA hanya kerna takut...
+ Jangan mengasihi DIA hanya kerna kasihan...
+ Jangan mengharapkan DIA hanya kerna terhutang budi...
+ Jangan mempercayai DIA hanya kerna kuasaNya...

"KASIHILAH TUHAN, ALLAHMU, DENGAN SEGENAP HATIMU DAN DENGAN SEGENAP JIWAMU DAN DENGAN SEGENAP KEKUATANMU."

CINTAI DIA KERNA DIA ADALAH CINTA. TANPA DIA, CINTA ITU TIDAK AKAN DIMAKNAI.

 SIAPAKAH DIA DI HATIKU?
DIA ADALAH CINTA DI HATIKU!


Tuhan memberkati semuanya. Amen.

Comments

Popular posts from this blog

Sinar Kemuliaan

Sirakh 2:1-18

Mazmur 8:2-9 [Psalm 8:2-9]