[Lenten Observance] ...berjalanlah sejauh 10 mil ...... bersama DIA ^^

[*been a while since last update ^^]


Kamu telah mendengar firman: Mata ganti mata dan gigi ganti gigi. Tetapi Aku berkata kepadamu: Janganlah kamu melawan orang yang berbuat jahat kepadamu, melainkan siapapun yang menampar pipi kananmu, berilah juga kepadanya pipi kirimu. Dan kepada orang yang hendak mengadukan engkau karena mengingini bajumu, serahkanlah juga jubahmu. Dan siapapun yang memaksa engkau berjalan sejauh satu mil, berjalanlah bersama dia sejauh dua mil. Berilah kepada orang yang meminta kepadamu dan janganlah menolak orang yang mau meminjam dari padamu. Kamu telah mendengar firman: Kasihilah sesamamu manusia dan bencilah musuhmu. Tetapi Aku berkata kepadamu: Kasihilah musuhmu dan berdoalah bagi mereka yang menganiaya kamu. ~Matius 5:38-44~

[..bagaimana ya, saya dapat menjelaskannya dengan perkataan..? sebab setiap kali, perkataan dan ayat-ayat mudah ini meluncur laju seperti air dari minda sedar saya... menceritakan dan berkongsi tentang kebaikan Tuhan sangat tidak mudah dengan perkataan-perkataan ini.... ^^ ..sebab kebaikan dan kemuliaanNYA melampaui akal kebijaksanaan manusiawi ...] 

..Injil ini kerapkali saya dengar dan baca.. melalui renungan dan perkongsian yang disampaikan oleh sesiapa sahaja yang ditunjukkan Tuhan kepada saya membawa saya untuk memahami apa yang dikehendaki oleh Tuhan dalam hidup saya...

..Beberapa minggu yang lalu.. atau bila masanya, saya tidak pasti.. Sabda ini mengetuk pintu hati saya berkali-kali .. rupanya Tuhan mahu saya melakukan sesuatu yang lebih dari kemampuan saya dengan mengandalkan kemampuan dan kekuatanNYA yang tidak terbatas! ..persoalannya, bagaimana? ...nampak mudah bukan ^^ tapi, percayalah ia tidak semudah yang disangkakan... bernafas saja, kita memerlukan belas kasihan Tuhan untuk melakukannya... [..hal ini membuatkan saya tersenyum sendiri... Aah, betapa Tuhan itu SANGAT BAIK!! ^^] 

..berbalik kepada Sabda Allah..
..pengetahuan kita terbatas untuk mengenal pasti kemampuan diri dan roh kita.. tetapi Tuhan, maha mengetahui.. apa yang tidak terfikir oleh kita, itulah yang Tuhan siapkan untuk kita.
Tuhan mahu kita mengasihi setiap orang.. bukan mengasihi sekadar ada, tetapi mengasihi melebihi apa yang kita rasa kita mampu lakukan dan berikan. Tuhan mahu kita mengasihi setiap orang dengan segenap kekuatan dan jiwa raga kita...selebihnya, DIA yang akan memampukan kita ... menopang kita dalam segala kelemahan dan ketidaksempurnaan kita... sebab melalui kelemahan kita, kemuliaan ALLAH menjadi nyata bagi setiap orang sama ada yang percaya atau tidak ... ^^

..Tuhan mahu kita bergerak 2 mil ... mungkin lebih dari itu sesuai dengan kehendakNYA... baru-baru ini saya mendengarkan homili daripada Fr. Phillip M. [..paderi paroki ..^^] ..MEMBERI SEHINGGA SAKIT.. ayat ini sangat dekat di jiwa saya.. sebelumnya, akal saya sudah menjangkau hal ini, namun merasakan hal ini tidak mungkin mampu saya capai.. timbul persoalan, apakah Tuhan mahu saya melakukan  hal sedemikian hingga mengorbankan diri dan kesenangan diri.. menyeksa perasaan dan mengusir damai dalam hati? ..jawapan dangkal hati saya.. OH, TIDAK MUNGKIN! .... hurmm... ^^ 

...namun, saat mendengar renungan yang disampaikan.. hati bertanya, apakah Tuhan sedang berbicara kepada saya lewat paderi ini?? ... Dia berkata, memberi pada saat kita punya segala kelebihan tidak memberikan apa-apa kepuasan.. tetapi berilah pada saat anda sendiri tidak punya lebih, hanya cukup-cukup.. pada saat itu, kita mampu merasakan penderitaan .. bersama-sama mengeluh dalam sengsara.. pada saat itu barulah kita dapat rasakan cinta Tuhan yang selalu akan mencukupkan kita dalam tiap kekurangan kita... 

..dan saat ini saya mengerti bila Tuhan berkata ....
"Inilah perintah-Ku, yaitu supaya kamu saling mengasihi, seperti Aku telah mengasihi kamu. Tidak ada kasih yang lebih besar dari pada kasih seorang yang memberikan nyawanya untuk sahabat-sahabatnya. Kamu adalah sahabat-Ku, jikalau kamu berbuat apa yang Kuperintahkan kepadamu." ~Yohanes 15:12-14~


DOAku...
"..Tuhan, semoga AKALku dan MULUTku ini tidak bertindak lebih cepat daripada HATIku yang MERASA.. sebab di situlah Engkau berdiam.." 

**SALAM PRAPASKAH**



Comments

Popular posts from this blog

Sinar Kemuliaan

Sirakh 2:1-18

Mazmur 8:2-9 [Psalm 8:2-9]