Gambaran Allah...

"Berikanlah kepada kaisar apa yang menjadi hak kaisar, dan kepada Allah apa yang menjadi hak Allah!" Markus 12:17

Pagi dimulai dengan mendengar audio renungan hari ini.. Orang Farisi dan Herodian disuruh untuk menjerat Yesus dengan suatu pertanyaan. Sebelum ditanya, diberi pujian dulu setinggi langit. Well, they said Dia jujur, Dia berani, Dia tidak mengharapkan sanjungan, Dia jujur mengajarkan jalan Allah. Jika benar seperti yang dikata oleh mereka, mengapa perlu mendekati dengan pujian untuk menjebak? Kalau benar mereka mengiktiraf Dia sebagai Guru yang mengajarkan jalan Allah dengan jujur, untuk apa pujian yang tidak diperlukan-Nya?

..and He said "Mengapa kamu mencobai Aku?.."

Yesus mencabar kebijaksanaan manusia.. manusia yang merasa diri hebat dan berlaku licik demi mencapai kepuasan nafsu dunia. Dia menyoal atas persoalan mereka "Gambar dan tulisan siapakah ini?" ...polosnya jawapan anak-anak dunia "Gambar dan tulisan kaisar." [at least i'm the one thinking they was naive.. i bet they think they're still can win that game.. hahaa..]

..and Jesus answered "Berikanlah kepada kaisar apa yang menjadi hak kaisar, dan kepada Allah apa yang menjadi hak Allah!"

~Mereka sangat HERAN mendengar Dia.~

Ya, sangat mengherankan apabila pada mulanya kita mengaku bahawa Dia adalah guru yang mengajarkan jalan Allah dengan jujur dan berani, kita menjadi terkejut dan terheran-heran bahawa memang ada kebenaran dalam pernyataan kita yang separuh hati itu..

..apabila Dia menjawab di hadapan kita "Kamu menyebut Aku Guru dan Tuhan, dan katamu itu TEPAT, sebab memang AKULAH GURU DAN TUHAN." ~Yoh 13:13
...terduduk, terdiam, membisu seribu bahasa

Cerita cinta ini belum tamat di situ.. ilham yang paling dalam bagiku hari ini adalah kerana gambaran Allah.. Jawapan Yesus "Berikanlah kepada kaisar apa yang menjadi hak kaisar, dan KEPADA ALLAH APA YANG MENJADI HAK ALLAH!" Pajakan perlu dibayar kepada mana-mana pemerintah yang berkuasa atas kita di tempat yang kita duduki. Lebih besar daripada itu ialah pajakan kita kepada Pemerintah semesta alam yang berkuasa atas segala makhluk.

Kaisar [..pada saat itu] dibayar dengan dinar yang mengandung gambar dan tulisannya.

Pajakan kita kepada Allah??? ..DIRI KITA.. yang kerdil dan lemah dan rapuh namun TETAP INDAH & DIKASIHI oleh-Nya. Kenapa diri kita? sebab penciptaan diri kita adalah gambaran rupa Allah.. hidup kita dipenuhi dengan aksara Allah dari kelahiran sampai kematian.

'Maka Allah menciptakan manusia itu menurut gambar-Nya, menurut  gambar Allah diciptakan-Nya dia; laki-laki dan perempuan diciptakan-Nya mereka.' ~Kej 1:27

Adakah kita sudah menjadikan diri kita pajakan yang pantas di tangan Allah??? Kasih Allah penuh dengan tanda heran ... hihii..

Tuhan memberkati .. Shallom love




Comments

Popular posts from this blog

Sinar Kemuliaan

Sirakh 2:1-18

Mazmur 8:2-9 [Psalm 8:2-9]