Forgiveness

You can't give what you don't have..

Saat kita disakiti dan dilukai ... sukar bagi kita mengampuni mereka yang melukai kita ... jika difikirkan semula, kesakitan yang kita alami daripada orang lain ... dari segi fizikalnya bisa saja membuat kita mati ... apalagi bila luka itu tidak terlihat pada mata kasar ... luka di hati yang memercik darah tidak mampu dilihat dan dirasakan oleh orang lain ... sebagaimana jelas pun kita mampu menerangkan pada orang lain, nyata luka itu tetap ada dan berbekas di hati kita ... kita mungkin bisa melupakannya kerana masa bisa mengubah segala sesuatu ... seperti tapak kaki di padang gurun pasti akan hilang bila angin meniupkan pasir-pasir itu ... tapi benarkah, sakit itu sudah sembuh atau cuma dilupakan? 

Kita tidak mampu memberikan apa yang kita tidak punyai ... adakah kita memiliki pengampunan itu? adakah kita bisa memberikannya kepada orang yang telah menyakiti kita? 

Hal ini akan terjadi sebaliknya apabila kita meletakkan diri kita menjadi orang yang melukai dan menyakiti orang lain ... bila kita menyakiti orang lain yang mana akhirnya menyedari bahawa kekhilafan kita menyebabkan kita melukai orang lain ... tanpa sengaja, tanpa mengetahui, tanpa sedar kerana dikuasai nafsu ... pasti kita mahu datang dan memohon ampun pada orang itu ... dan bila orang itu dengan penuh sabar dan pengertian, menerima dan mengampuni kita ... bukankah jiwa dan roh kita seakan-akan bebas terbang daripada dihimpit bebanan rasa bersalah ... bisakah kita, menempatkan diri kita sebagai orang yang selalu mengampuni dan memahami? bisakah kita menjadi orang yang selalu mahu mengerti bahawa setiap manusia punya kelemahan semasa berhubungan dengan sesama? 

Yesus, selalu bisa mengampuni ... kerana Dia selalu memilikinya ... Dia tidak dapat menafikan dan menolak keAllahanNya hanya kerana dosa-dosa kita ... Dia selalu mahu datang pada kita dan mengampuni semua dosa kita ... bila saja kita mengerti betapa besar Kasih Allah ini ... maka kita juga seharusnya mampu memiliki daya untuk mengampuni ... daya dan kekuatan kita ada di dalam nama YESUS ... bila anda benar-benar memiliki DIA di dalam jiwa anda,  maka anda sudah pasti bisa mengampuni dan disembuhkan daripada kelukaan dan dendam! 

"Bapa, saat ini aku mohon untuk jiwa-jiwa yang masih sukar untuk mengampuni, dan juga mereka yang masih sukar untuk ku ampuni, kupersembahkan semuanya ke dalam tangan kasihMu ... biar kasihMu yang besar membuka mata hati dan iman kami untuk menerima semua kelemahan orang lain sebagai kelemahan kami dan mampu menyelenggaranya berdasarkan kebesaran cinta kasihMu ... Kerana Engkau begitu mencintai kami, maka Engkau mengorbankan PuteraMu yang tunggal sebagai korban silih bagi dosa-dosa kami ... ajar kami selalu untuk bisa mengampuni orang lain demi kemuliaan namaMu, demi Kristus, Tuhan dan Juruselamat kami. AMEN."


Comments

Popular posts from this blog

Sinar Kemuliaan

Sirakh 2:1-18

Mazmur 8:2-9 [Psalm 8:2-9]